onsdag 12 augusti 2015

Född för gammal för att vara ung

På väg mot Paris stannar vi en natt i Hamburg och bor på Generator Hostel, en kedja med filialer i en rad europeiska storstäder. Bakom receptionisten hänger en skärm som loopar musiklagd extremsport; hopp med motorcross i ökenlandskap, volter med snowboards och surfbrädor. Längre in i lokalen finns en "chill out area" där unga män samlats kring är det ett flipperspel eller biljardbord? På väggen ett anslag med texten "Rule number one is HAVE FUN!". Jag känner mig som 100 år.

Detta intensivt exponerade ungdomstema kommer inte som en överraskning. Första gången jag bodde på Generator var 2003, i London. Jag var 17 år och för ung för att delta i organiserade pubcrawls. Ändå kände jag mig redan för gammal, inte för barer och nattliv, men för att vara en sådan "ungdom" som Generator vänder sig till.

Nyckelordet i den ungdomsdiskurs som företaget har gjort till sitt varumärke är just fun. Gärna skrivet i versaler ("FUN") följt av flera utropstecken ("FUN!!!"). Enligt FUN!!!-diskursen bör unga människor vara glada och ägna sig åt bekymmersfri konsumtion, galna fester och intensivt umgänge med andra unga människor, gärna främlingar, på ett härligt spontant sätt. Vad som inte riktigt passar in är att vara allvarlig politisk, ifrågasättande, intresserad av samhällsfrågor, intellektuellt nyfiken. Gärna ekonomiskt bortskämd, men inte filosofiskt missnöjd.

I drygt 15 år har jag hävdat att det kommer passa mig perfekt att vara 35 och äldre. Först då kommer min ålder att matcha min personlighet fullt ut. Äntligen blir det fullständigt legitimt att spara kvitton och kräva sin rätt som konsument. Vara allvarligt bekymrad över världens tillstånd och noga studera brandutgångarna på hotell där första regeln inte är att ha kul, utan att hänga upp handdukarna så att de inte tvättas i onödan. Jag har nyss fyllt 29. I can't wait.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar