fredag 6 februari 2015

Att gå ur bild

I tisdags gick jag för att handla mat i vår lokala Ica-butik för första gången. En tanke som slog mig mellan brödhyllan och mjölkkylen var att det kändes som om jag befann mig "någon annanstans". Jag var visserligen där – på Ica i Falköping, mellan brödhyllan och mjölkkylen – men mitt liv var någon annanstans. Ungefär som om jag försvunnit från en pågående talkshow. Kamerorna fortsätter blinka rött och scriptan gapar på bildproducenten "FYLL IN! FYLL IN!" (eller annan term som indikerar att det är dags att kasta på en serie arkivbilder med Göteborgs gatuliv i allmänhet). Jag är utanför bild. En förrymd fånge som blir lycklig av att än en gång få se allt för första gången (en brödhylla! en mjölkkyl!). Främmande müslisorter, gator, hus, dialekter, fiskbilar, torgmarknader, horisonter. Men i ögonvrån rullas mixerbordet fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar